За да бъде иконата истинска, тя трябва да бъде съпреживяна
Изкуството на иконописта представлява цялостна система на мислене, тайно познание, достъпно на едно малко общество, чийто опит се предава само в семейството. Макар в основата си процесът по изписване на икони да е традиционен, ползват се и наръчници, „ерминии“, които служат за ориентир, не е без значение зографът да има висока богословска грамотност, да бъде вярващ човек, сетивен, защото икона се създава от човек, но се одухотворява от Бог, а мярка за време е молитвата – времето, технологично необходимо за даден процес, е колкото четенето на съответната молитва!
Сложна е системата на подготовка за „писане на образи“ – ключовите подробности за ползваните материали, спецификата при която се смесват различните бои, така че да не се напукат или избледнеят, устойчивостта на пигментите и маслата и техните свойства при комбиниране и прочее и прочее….в наши дни това познание за мнозина е неизвестно. Ето защо днес – както изписването така и реставрирането на икона не може да бъде направено съвсем автентично, неприложими са голяма част от правилата на това особено изкуство, което приканва към обяснимо уважение и смирение…
По повод празника „Успение на Пресвета Богородица“ – 15 август, Бургаският регионален музей с гордост представя на посетителите-ценители, две от своите прекрасни икони – поредните реставрирани от музейната колекция – св. Богородица с младенеца и св. Пантелеймон. Културните ценности са реставрирани благодарение на успешна дарителска кампания, подпомагаща музейната дейност по опазване на културното наследство.
Иконата св. Богородица с младенеца е едно от късните творения на тревненеца поп Димитър Кънчов и неговият най-голям син – Христо, изписана в 1874 г. Светата Майка и Младенецът са изобразени като царица и цар, в пищни одежди и лъчисти ореоли. Дева Мария е почитана като покровителка на децата и майките, в нейно лице християните имат своя застъпница пред Божествения и син. В храма иконата се поставя винаги първа, в ляво от царските двери, на царския ред на иконостаса.
На иконата св. Пантелеймон, чието име в превод означава „Всемилостив“, е изобразен млад мъж, с големи, изящно изрисувани очи и пригладена коса. В дясната ръка държи кръст и растение, а в лявата – кутия с лекове – атрибути на неговото занимание като лечител. Иконата е изписана в т.нар. академичен стил, характерен за края на XIX, началото на XX век, когато в иконописта навлизат западноевропейски и руски художествени влияния. Св. Пантелеймон е един от светците-лечители, на когото много хора възлагат надеждите си за изцерение.
За изкусното възстановяване на двете икони заслуга имат Десислава Томова и Любен Колев, специалистите-реставратори, с които работи РИМ-Бургас. Реликвите са подложени на серия от специфични въздействия – отстранени са повърхностните наслоявания от прах и замърсявания, както и струпеите лаково покритие; укрепен е грундът; премахнати са подкожушванията; обезпаразитена и стабилизирана е дървената основа; направен е имитативен ретуш за възстановяване целостта на изображението и като краен резултат – възвърнато е оригиналното естетическо въздействие на произведенията.
Екипът на Регионален исторически музей-Бургас изказва своите благодарности на двамата реставратори, на дарителите, пожелали анонимност, но неподправено съпричастни към каузата, на хората от „Социален център – Бургас“ и на всички приятели на музея, които подпомагат усилията ни да бъдем достойни за делата на предците си.
Иванка Делева, главен уредник на Историческа експозиция при РИМ – Бургас
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!