Как да се преборим с 4535% спад на международния туризъм?
Да свалим розовите очила: Туристическият бизнес и местна власт с общи решения за кризата. Това беше мотото на пресконференция, организирана от Българската регионална туристическа камара / БРТК /, на която представители на общините, бизнеса и специалисти от камарата потърсиха общо решение за справяне с кризата в бранша. Оказа се обаче, че никой от тях не беше с розови очила, а напротив – с доста тъмни.
Южното Черноморие отчита 4535% спад на международния туризъм от март до 1 юли, съобщи Иван Иванов, председател на БРТК.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=QZwv0z5lrnU?feature=oembed&w=640&h=360]
Туристите от Великобритания са 0 / нула/ и няма изгледи тази година да станат много повече, каза Малина Стратиева, която е управител на хотел, който обслужва предимно този пазар. Очаква се първите чартъри да са между 15 и 27 юли, но само ако България и Великобритания отменят задължителните карантини за граждани, които минават границите на двете страни, уточни експертът.
Тримата туроператори, които обслужват английските туристи, са заявили, че ще работят на 30% в световен мащаб, но какво означава това за България, не може да се каже. Най-вероятно – 0% за Слънчев бряг. Почивките, които не могат да се осъществят, се прехвърлят за 2021 г. или се анулират. Нови резервации почти няма, каза още Малина Стратиева.
Първият самолет с чешки туристи пристига на 5 юли.
„За съжаление не сме в състояние да планираме повече от три полета седмично. По-голямата част от резервациите са за периода след 20.07.2020 г. Правим всичко възможно да удължим сезона до края на септември, като се надяваме, че дотогава ще се завърнем към нормалния ритъм на пътуване и предпазни мерки“, посочва Владимир Маринов, управител на туристическа агенция.
Туристи от скандинавските страни идват в началото на септември.
Очакваните общо 33 полета от Норвегия, Дания, Швеция и от Финландия от 2 до 24 септември обаче, не са потвърдени, обяви Стефан Георгиев, който също е туроператор.
Христина Славова, чиято агенция работи на този пазар, счита, че ще има спад на посещенията от Молдова с 40-50%, тъй като влизащите от трети страни гости, подлежат на 14-дневна карантина. Повечето туристи от Молдова са се насочили към Турски и Гръцки курорти, докъдето има удобен за тях транспорт. Туристическите агенции имат готовност да пуснат автобуси до България 3 пъти седмично, ако противоепидемичните мерки се смекчат.
Границата ни все още не е отворена за туристите от Беларус, Украйна и Руската федерация, каза и Иван Кирязов.
70% от туроператорските фирми в момента не работят с тези туристи, а повечето не работят въобще. Има спад в резервациите с между 30 и 70%. През миналата година всяка седмица у нас са пристигали по около 250 души на ден. Сега те могат да пътуват в Хърватия безвизово и затова предпочитат тази дестинация. Кирязов поиска среща с кмета Димитър Николов, а след това и с министър-председателя, за да поиска, от името на туристическия бранш, да се облекчи визовият режим на гражданите от бившите съветски републики.
БРТК предложи споразумение за сътрудничество между местната власт и бизнеса. Целта му е създаването и промотирането на общ туристически продукт,
основан на природни и културни забележителности, кални бани, луга и еко маршрути, тематични уикенди, които биха направили Южното Черноморие привлекателно за туристи. Представителите на общините Бургас, Поморие, Несебър и Приморско споделиха, че изпитват огромни трудности от провала на туристическия сезон. Те подчертаха, че най-важна е безопасността на хората. Всички се съгласиха, че е нужна реклама на родния туризъм, а Иван Иванов – председател на БРТК, заяви, че е важно тя да се заложи в местните медии.
Участниците в срещата поискаха още време, за да обсъдят предложенията на БРТК и да излязат с обща позиция в скоро време.
Едно от предложенията на БРТК е мащабна кампания за налагане на бранда „Черноморска кухня“.
Разработват се специални менюта, които ще се предлагат в сертифицирани ресторанти, като гурме преживяване. Общинска администрация и бизнес обещаха общи действия за ограничаване на сивия сектор с масирани проверки на КЗП, ДАИ, полиция и НАП, както и с РЗИ за превенция от COVID-19.
По предложение на община Бургас ще бъде излъчена работна група, която ще координира действията между администрациите и бизнеса. „Очакваме лесни и бързи решения на бизнеса, които да подкрепим“, заяви Диана Саватева, заместник кмет. Всички общини ще подкрепят всяко креативно предложение, заявиха останалите представители на местната власт.
Материалът Как да се преборим с 4535% спад на международния туризъм? е публикуван за пръв път на Новини от Бургас.