BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

„Четири имена за една личност“ е втората книга, посветена на изтъкнатия балетмайстор проф. Хикмет Мехмедов

Автор е талантливият дългогодишен премиер- балетист  и известен балетен педагог Недко Георгиев

„Четири имена за една личност“ е озаглавена вълнуващата биографична книга, посветена на изтъкнатия и обичан балетмайстор на Държавна опера- Бургас проф. Хикмет Мехмедов. Автор е талантливият дългогодишен премиер балетист в Държавна опера – Бургас, а сега успешен балетен педагог  в НУМСИ“ Панчо Владигеров“ – Недко Георгиев.

Книгата е  посветена на 70-я юбилей на известния балетен режисьор, хореограф и педагог .

Това е втората книга посветена на творчеството и личността на проф. Мехмедов. Преди 10 години, по случай 60-годишнината му излезе монографията на световноизвестния  руски изкуствовед и балетен критик академик Виктор В. Ванслов „Хореографът Хикмет Мехмедов“.

Ето и част от рецензията  на Крум Гергицов за книгата на Недко Георгиев:

„Любопитното и интересното е, че книгата „Четири имена за една личност“ е написана от приятеля, съмишленика и постоянния главен изпълнител в спектаклите на Мехмедов – Недко Георгиев. Той е човекът, който съпровожда и е плътно до своя творчески покровител от много години. В този смисъл книгата се превръща във високо-емоционален  и професионално-проникновен разказ  не само за твореца, но и за Човека, за Приятеля, за Учителя  Хикмет Мехмедов. Именно тона на биографичния повествователен разказ , издържан в линията на едно голямо есе,  отличава коренно тази втора книга от научно-критичната монография на В.В.Ванслов. И тази отклика я прави интересна, неочаквана, оригинална.

Хикмет, Харитоша, Христомир, Хари –  чрез историята за  тези четири имена строи конструкцията на своя разказ авторът Недко Георгиев.

Хикмет – родното място Кърджали, домашната среда, годините на детството, разказа за бащата и майката , първите трепети от срещата с изкуството на балета; Харитоша – незабравимите години на следване в Консерваторията в Санкт-Петербург, специалност „Балетна режисура“ в класа на балетмайсторите и педагозите проф. Николай Боярчиков и Пьотр Гусев; Христомир –  драматичен епизод от края на 80-те години на т.н. Възродителен процес, когато Хикмет става Христомир Михайлов – факт, който е от  преживените драматични мигове в живота на твореца; и накрая – Хари – името на обич и уважение,  с което го наричат всички негови колеги, приятели и съмишленици в забележителната му кариера. Композирана  като  изследване на развоя на тази трансформация на името в една личност, всъщност книгата изследва вълнуващо и аналитично процеса на изграждането на възходящия творчески път на Хикмет Мехмедов. А той е драматичен, и бляскав, и мъдър, и  светъл.

Читателят е увлечен от мащабността на разказа, защото  проследявайки биографията на тези четири имена, Недко Георгиев    се спира подробно и като емоционално преживяване и като  критически анализ върху върховите спектакли на Мехмедов; възкресява с белетристичен дар незабравими емоционално-силни случки и събития в пътя на хореографа; спомня епизоди от бляскавите мигове  на забележителните му постановки;  спомня впечатляващи изказвания на големи творци на българския и световен балет за изкуството на проф. Хикмет Мехмедов.

Солист в  балетно студио „Арабеск“, главен балетмайстор и директор на Русенската опера, директор на балета на Софийската опера, главен балетмайстор на Бургаската опера, дългогодишен преподавател в АМТИИ-Пловдив – това са възловите места, където Мехмедов напълно разгръща своя талант на балетен режисьор, но и на ръководител. Между тези пристани на творческия път са „пръснати“ и разкази за многото му гастроли в чужбина /Турция, Германия,Италия, Австрия, Щвейцария, Корея, Русия/, за многобройните му  участия като  гост-хореограф в редица балетни спектакли в България, участията му в журита на престижни Международни фестивали на балетното изкуство.  Този фактология  присъства в книгата не сухо и информативно, а Недко Георгиев я  проследява, възраждайки спомена за преживените мигове  от значителни спектакли, разказвайки за смешни, но и за драматични епизоди от живота на своя Учител. Така една биография  се очертава като пъстър калейдоскоп, в който всичко тече динамично и разнообразно – премиери, звездни мигове, приятелства, предателства, възхитителни рецензии, мигове на възторг от успеха на  неговите ученици, мигове на търсения, на навлизане в сложния свят на един автор, който оживява в балетния спектакъл.

В изложението се очертава профила на балетното изкуство на Хикмет Мехмедов, разкрило се в редица негови емблематични балетни постановки, които стават знакови за творчеството на Мехмедов – „Едит Пиаф“, „Лешникотрошачката“, „Болеро“, Ангели през ада“, „Метаморфози“, „Нека да бъде“, „Наровете на любовта“, „Спящата красавица“, „Копелия“, „Куклената фея“, „Ромео и Жулиета“ и още много други.  В тях Хикмет Мехмедов се явява като режисьор и хореограф, който владее отлично законите на класическия балет и към който има и определено пристрастие. Но същевременно никак не е  чужд на атмосферата на модерния авангарден балет. Той винаги намира оригиналната линия към спектакъла, за да оживи една традиция, или да заинтригува с един модерен ракурс разработката на балетния танц.

В разказът  много умело се вплита споменът за големи личности на балетното изкуство – наши и чуждестранни,-  които са били участници в постановките на Хикмет Мехмедов, а други с изказванията си са ставали възторжени техни ценители. По този начин се вижда високо-професионалната среда, в която  се е изграждало творчеството на именития наш хореограф. Достатъчно е да споменем имената на балерините Красимира Колдамова, Любов Фомених, Вера Кирова, Надежда Руменин , балетистите  Ринат Имаев, Бисер Деянов, Ясен Вълчанов, Недко Георгиев, Рудолф Нуреев, учителят Асен Манолов и педагозите от Академията в Санкт-Петербург . Разкрита е средата за израстване и отглеждане на таланта на Мехмедов, който талант го отвежда до високите сфери на балетното изкуство. В това отношение респектира величината на личностите, с които Мехмедов  е работил или се е срещал в своя житейски път. А те са толкова много.

Освен увлекателния разказ за живота и творчеството на  проф .Хикмет Мехмедов, книгата съдържа богат илюстративен снимков материал – сцени от спектакли, от срещи с приятели и колеги, епизоди от детските години  на Маестрото . Има и пълен списък на заглавията  от всички жанрове, в които е творил Мехмедов – балет, опера, театър. Така се получава представата за едно респектиращо творческо дело. Многобройните отличия и награди, които е получавал са доказателство за големия авторитет  и уважение към изкуството му.

В началото на книгата „Четири имена за една личност“ Хикмет Мехмедов споделя : „Жив съм, защото е отворен прозорецът ми да видя най-красивото, най-вълнуващото и трогателно в живота си. Оставям природата да направлява поведението ми, съпътствано от натрупаната мъдрост през годините. Чувствителността на всеки е дадена свише. Моята чувствителност отдавам изцяло безпрекословно на хората….“. Това е мотото на книгата. Приятелят, съзаклятникът Недко Георгиев  като автор е успял много добре да ни въведе в света на чувствителността, на оригиналната мисъл и   на хармонията от модерна концептуална идея, но и на почит и уважение към традицията – качества  в балетния театър на проф.Хикмет Мехмедов. Пред нас е един проникновен, своеобразен поклон пред творческия принос на един творец, вплел балетното ни изкуство сред съвременните силни изяви на националната ни култура.“

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!