BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Шарл Перо: Разказвач или талантлив поет?

Всеки в къщата ще намери издание на произведенията на Шарл Перо. Десетки поколения деца са израснали с приказките за работливата „Пепеляшка“, наивната „Червената шапчица“, омагьосаната „Спящата красавица“, находчивия „Котарак в чизми“, дръзките „Приключения на Палечко“ и др. няма да е трудно да преразкажете най-популярните му произведения за всяко дете. Нека се опитаме да разберем кой е Шарл Перо – човекът, издигнал народните приказки до „висока“ литература.

Великият разказвач Шарл Перо е роден на 12 януари 1628 г. заедно с брат си близнак Франсоа, който умира шест месеца по-късно. Казват, че първият плач на малкия Чарлз се е чул в другия край на квартала, толкова силно е крещял.

Шарл Перо

Семейството Перо било уважавано, баща му Пиер Перо бил съдия в Парижкия парламент, а майка му Пакет Леклерк, която произхожда от благородническо семейство, била домакиня. Чарлз бил най-малкият от шест деца.

Отначало майката учи децата да четат и пишат. На осемгодишна възраст Чарлз отива да учи в колежа Бове, във Факултета по изкуствата. Биографите на Перо смятат, че момчето е било потиснато от „сянката на Франсоа“ (близнака на Чарлз). Той успява да се отърве от него едва след като се сприятелява в колежа със своя връстник Борен, който всъщност заменя брат му.

Конфликт с учител пречи на Перо да завърши колежа Бове. Заедно с приятеля си Борин, Чарлз продължава обучението си сам. Заедно те усвояват програмата на колежа, която включваше: гръцки и латински, история на Франция и антична литература. Перо започва да прави първите си стъпки в писането още докато е в колежа. Съставете литературни произведения и неговите братя. Те общуват с водещите писатели от онова време (с Чанлин, Молиер, Корней, Боало) в модни салони и запознават Чарлз с най-добрите писатели от онова време.

Чарлз придобива адвокатска книжка, но юридическият му път е кратък. Шарл получава работа като чиновник при брат си Клод Перо, който става известен като архитект и автор на източната фасада на сградата на Лувъра.

Клод Перо

Шарл Перо пише много, но творбите му, с изключение на приказките, не са търсени от публиката за дълго. Първото произведение на Перо е комичната поема „Стените на Троя или произходът на бурлеската“, написана през 1653 г.

Шарл Перо влезе в историята като лидер на „новото” в спора за новото и древното. Тази опозиция възниква през 1650-те години. Създателите на „християнския епос“ изразиха мнение, че техните произведения по нищо не отстъпват на признатите произведения на Омир и Вергилий и дори надминават „античните“ произведения. „Самопровъзгласилите се класици“ получават остър отпор от почитателите на „древните“, Боало става техен основен защитник. Разгорещените дискусии не стихват години наред, противоборстващите страни правят изявления, осмиващи както „древното“, така и „новото“.

През 1654 г. по-големият брат Пиер Перо получава длъжността събирач на данъци. Чарлз работи за него десет години като чиновник.

През 1660-те години Шарл Перо е приятел с влиятелния Жан Колбер, който ръководи политическото направление на двора на Луи XIV в областта на изкуствата. Създаването на техния собствен „златен век“ съблазнява френския двор и довежда до основаването на национални академии по живопис и музика. Те са последвани от възраждането на Академията за надписи и бели писма, в която, благодарение на патронажа на Жан Колбер, Шарл Перо е назначен за секретар през 1663 г. По-късно Перо е и главен контролер на управлението на кралските сгради.

Жан Батист Колбер

През 1671 г. Перо е избран за член на Академията на Франция, през 1678 г. е назначен за неин председател. Влиянието на Шарл Перо постепенно нараства, заедно с нейното финансово благополучие.

Малко се знае за личния живот на Шарл Перо. През 1672 г., на 44 години, писателят се жени за 19-т годишната Мари Гушон. От брака им се раждат трима сина и една дъщеря: Шарл-Самюел, Шарл, Пиер и Франсоаз.

Чарлз, заедно с брат си Клод, написа историята в стихове „Войната на гарваните срещу щъркела“ – саркастична визия за войната и класицизма на привържениците на новата литература. Тази тема беше посветена и на есето „Критика на операта или анализ на трагедията, наречена„ Алцеста “от 1675 г., написана в сътрудничество с брат Пиер.

През 1677 г. Академията по надписи започва да съставя монументални записи на френски, а не на латински, както е било преди. Очертава се мирогледът на „Великия век“ на Луи XIV, характеризиращ се с безпрецедентен възход на изкуството през годините на неговото управление.

През 1678 г. съпругата на Шарл Перо внезапно почива от едра шарка, болестта в онези години се е смятала за нелечима. След смъртта на съпругата си писателят не се жени отново и намира утеха в религията.

През 1682 г. Перо посвещава одата „За раждането на херцога на Бурбон“ и поемата „Издънките на Парнас“ на херцога на Бургундия.

Замъкът на Шарл Перо (замъкът Бретей), Франция.

Замъкът на Шарл Перо (замъкът Бретей), Франция.

През 1683 г. покровителят на Шарл Перо Жан Колбер умира и писателят изпада в немилост. Създава религиозни поеми „Адам и сътворението на света” и „Свети Павел”. С тези творби Перо иска да привлече вниманието на краля и да си върне изгубеното благоволение на владетеля.

Апогеят на конфронтацията между „новото“ и „древното“ е речта на Шарл Перо на заседание на Френската академия на 27 януари 1687 г. с поемата „Епохата на Луи Велики“. В него авторът възхвалява „Великата епоха“, сравнявайки я с управлението на римския император Август. Чарлз аргументира превъзходството на „новото“ с множество открития и фундаментални знания, които са недостъпни за „древните“. Луи XIV пренебрегва раболепната работа на Перо.

Илюстрация към приказката "Червената шапчица". Гравюра от Гюстав Доре.

Илюстрация към приказката „Червената шапчица“. Гравюра от Гюстав Доре.

През 1688-1692 г. е издаден тритомният „Паралели между древното и новото“, написан под формата на диалог. Шарл Перо се опитва да свали авторитета на „древните“. Априори в спор за изкуство не може да има победител. Тези дискусии не стихват дори след смъртта на Перо и Боало.

През 1692 г. Перо създава две оди: „Причини, поради които битката е подчинена на краля“ и „Ода за Френската академия“. Кариерата на писателя тръгна надолу. Отначало му отнемат пенсията, която получава като писател, а през 1695 г. му отнемат длъжността секретар.

По време на службата си в Академията Перо ръководи титаничната работа по създаването на „Общ речник на френския език“. Тази работа отнема четиридесет години от живота на писателя.

Илюстрация към приказката "Синята брада". Гравюра от Гюстав Доре.

Илюстрация към приказката „Синята брада“. Гравюра от Гюстав Доре.

В едно благородно общество, наред с обичайните балове и лов, става обичайно да се четат приказки. Модната тенденция привлича и Шарл Перо. През 1694 г. издава „Нелепи желания“ и „Магарешка кожа“, през 1696 г. – „Спящата красавица“. Писанията на Чарлз намират своя читател и се продават добре.

Шарл Перо публикува през 1697 г. колекцията „Приказки за майката гъска, или истории и приказки от отминали времена с поучения“. Това включва народни приказки, литературно обработени от Перо. Единствената притча, съставена от самия Чарлз, е „Рике-туфт“. Книгата има огромен успех и въвежда приказката в жанровете на „високата“ литература, проправяйки пътя на много велики разказвачи: Братя Грим, Лудвиг Йохан Тик, Ханс Кристиан Андерсен и др.

Илюстрация към приказката "Котаракът в чизми". Гравюра от Гюстав Доре.

Илюстрация към приказката „Котаракът в чизми“. Гравюра от Гюстав Доре.

Колекцията е преведена на много езици. Въз основа на сюжетите на приказките на Перо са създадени опери и балети от такива признати композитори като Джоакино Росини, Бела Барток, Сергей Прокофиев и други.

Жанрът на приказките е несериозен според Шарл Перо и писателят решава да публикува творбите си под името „Пиер д’Арманкур“. Запазен е ръкописът на „Приказките на мама Гъска”, подписан с инициалите на П.П. (Пиер Перо е най-малкият син на Шарл). Този ръкопис е представен на племенницата на Луи XIV, Елизабет Шарлот от Орлеан, и след кратък период от време Пиер Перо получава благородническа титла.

„Ваше Височество. Вероятно никой няма да намери за странно, че на дете му е хрумнало да съчинява приказките, съставляващи този сборник; всеки обаче ще се изненада, че е имал смелостта да ви ги предложи.

Кадър от филма "Пепеляшка" (1947).

Кадър от филма „Пепеляшка“ (1947).

Историците все още имат съмнения относно авторството на приказките, но традиционно се смята, че бащата Перо все още е създателят. Шарл Перо никога не е твърдял, че е написал сборника, но възходът на този жанр в литературата се свързва с неговото име.

Всяка приказка в сборника завършваше с морализиране в стихове, в което литературните критици разпознаха стила на Чарлз. Послеслов към „Спящата красавица“:

Изчакайте малко, за да се появи съпруг, красив и богат, освен това е напълно възможно и разбираемо. Но сто дълги години, лежането в леглото, чакането на дамите е толкова неприятно, че никоя от тях не би могла да заспи. Може би ще извлечем втория урок: Често брънките на връзките, които плете Химен, докато са разпръснати, и по-сладки, и по-нежни, Така че чакането е късмет, а не мъка. Но нежният пол с такъв огън повтаря кредо си за брак, Какво да сее в него адски съмнения Не ни стига мрачен гняв.

Мнозина са чували, но малцина са имали възможността да се запознаят с „авторските“ текстове на Перо. Ние сме свикнали и отдавна сме се превърнали в класически, обработени за детството, приказки. Моралът на Перо (и много други разказвачи) е представен с кървави подробности – майката на красивия принц в Спящата красавица се оказва канибал, сестрите на Пепеляшка си режат петите и пръстите, само за да влязат в обувката, Малечко палечко измами Канибала да убие вашите дъщери. Шарл Перо вярваше, че човек може да се учи само от жесток пример, в противен случай морализаторството може да не се научи.

Илюстрация към приказката "Спящата красавица". Гравюра от Гюстав Доре.

Илюстрация към приказката „Спящата красавица“. Гравюра от Гюстав Доре.

Има версия, според която името „Приказки за мама гъска“ е дадено на колекцията като подигравка с Никола Бойло. Поддръжниците на „древните“ смятали народните приказки не само за безсмислени, но дори за вредни, предпочитайки само признати образци на древната литература.

Най-малкият син на Шарл Перо, който се смята за автор на приказките, попада в затвора за убийството на съседско момче с меч. Опитвайки се да спаси потомството си, писателят използва собствените си връзки и му купува чин лейтенант на кралските войски. Пиер Перо умира през 1699 г. в една от войните, водени тогава от Луи XIV.

Смъртта на сина му съсипва писателя. Умира четири години по-късно, на 16 май 1703 г., според някои източници – в замъка си Розие, според други – в Париж.

Приказките „съвсем не са дреболии … Всички те имат за цел да покажат какви са предимствата на честността, търпението, предвидливостта, трудолюбието и покорството и какви нещастия сполетяват онези, които се отклоняват от тези добродетели“.

Паметник на Шарл Перо в градината Тюйлери, Париж

Паметник на Шарл Перо в градината Тюйлери, Париж

Източник: dzen.ru

The post Шарл Перо: Разказвач или талантлив поет? appeared first on BurgasCity.

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!