BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Трето намиране главата на св. Пророк, Предтеча и Кръстител Иоан

Днес празнуваме третото намиране главата на св. Пророк, Предтеча и Кръстител Иоан. По време на смутовете станали в Константинопол по повод заточението на св. Иоан Златоуст, главата на Господния Предтеча била пренесена обратно от Константинопол в Емеса, Сирия. Когато се усилили притесненията от сарацините (VІІІ в.) тя била пренесена от Емеса в Комана (мястото на заточението на св. Иоан Златоуст) и поради гоненията от страна на иконоборците я скрили в земята.Но Бог устроил тъй, щото за трети път главата на Предтечата била намерена в Комана и пренесена в Константинопол след възстановяването на иконопочитанието при император Михаил и патриарх Игнатий около 850 г. и положена в придворната църква.

В деня на третото намиране честната глава на Предтечата Църквата възвестява: „Като божествено съкровище скрито в земята Христос откри твоята глава нам, Пророче и Предтече. Нека всички, които сме се събрали да честваме това намиране с песни богоглаголиви да възпеем Спасителя, спасяващ ни от тлението по твоите молитви”.

И тъй, в днешния ден светата Църква облажава паметта на един от най-великите Божии избраници св. Иоан Предтеча и Кръстител Господен, чиято света глава независимо от трикратното й скриване в земята, три пъти била намирана и откривана по Божие устроение и явявана на вярващите като божествено съкровище. Тя се пази нетленна от род в род сред заобикалящите ни тление и смърт и като непресъхващ извор източва сила на чудотворство и изцеления за всички, идващи при нея с вяра.

Защо Господ дарува такава награда на Своите избраници сега, преди още да е дошъл деня, в който по Неговата премъдрост предстои всеки да приеме с тялото си каквото е заслужил – добро или зло? Прави го не толкова заради самите праведници, достигнали вече небесното отечество, колкото за нас, които още бродим в мястото на странстването. Тяхното истинско въздаяние е от Всевишния и прославата от човеци, която те са избягвали в своя живот, без съмнение не прибавя много към тази вечна слава, с която те са прославени у Бога. Но за нас, земните странстващи, непреставащото чудо на нетлението на телата на Божиите угодници е неизразимо утешително и поучително.

Нетлението на светите мощи ни убеждава, че смъртта е победена. Светлината на Христовото Възкресение е осветила пред целия свят безизходния мрак на гроба. Светите апостоли видели и проповядвали на света, че властта на дявола е низвергната чрез кръста и царството на смъртта е разрушено чрез Христовото Възкресение. Но тази непомръкваща светлина при окръжаващия ни мрак нерядко бледнее пред нашите очи. Колебаещата се вяра все още пита с недоумение, къде е победата над смъртта, след като тя самата побеждава всички, след като и след Христовото Възкресение хората умират също тъй, както са умирали и преди „и няма никой, който да се е върнал от гроба” (срв. Прем. 2:1).

Нашият Господ Иисус Христос със Своите божествени обещания е разрешил това недоумение. „Аз съм възкресението и животът, казва ни Той, който вярва в Мене, и да умре, ще оживее. Иде час, когато мъртвите ще чуят гласа на Сина Божий и, като чуят, ще оживеят” (Иоан 11:25, 5:25). Но кога и как ще бъде това? Как ще възкръснат мъртвите и в какво тяло ще се явят?

Подобни въпроси неволно възникват в душата, когато виждаш, че човешкото тяло се превръща в купчина прах, развявана от вятъра. Чудно ли е, че и най-утешителните евангелски обещания в очите на маловерните сякаш се покриват с мрак? За да се разсее този мрак и за да оживее в нас вярата в евангелските обещания, Господ благоволява да явява в Своята Църква постоянното чудо на нетлението сред всеобщото тление и смърт. Сега само един поглед към тленното по своето същество тяло, което векове наред пребивава нетленно чрез Божията благодат, унищожава всички съмнения. Така не само вярваш, а виждаш, че за Всемогъщия всичко е възможно. При такова чудо е съвсем неуместен въпросът, възможно ли е и как е възможно безсмъртието на тялото. Дойди и виж, попипай и вярвай! Не някакво чуждо нам, а подобострастно нам тяло по Божията дума пребивава нетленно и след смъртта. По силата на същото това всемогъщо слово и нашето „тленно тяло ще се облече в нетление, а това смъртното ще се облече в безсмъртие” (срв. 1 Кор. 15:53) и самата смърт, колкото и да е страшна, ще бъде погълната от живота.

Нетлението на светите мощи ни учи на благочестив живот в този свят. Впрочем не само смъртта, но и нашият живот е покрит до голяма степен с мрак, за чието разсейване е нужна постоянна светлина свише. Кои сме ние и откъде сме? Защо се раждаме и живеем? Какво ще стане с нас след смъртта? Как да живеем и действаме съобразно със своята природа и според целите на своето битие? Подобни въпроси, които тъй неотразимо възникват в душата по време на уединена беседа със съвестта, винаги са оставали и ще останат неразрешима загадка за човешкия разум.

Наистина Господ Бог, Който благоволил да ни изкупи от смъртта, не ни е оставил в неведение и относно нашия живот. Той ни изпратил „истинската светлина, която просветява всеки човек, идващ на света” (Иоан 1:9), открил Себе Си като цел на нашия живот, посочил правия и верен път към целта в Своя закон. Но хитрият и лукав наш враг устроил множество пътища на порока, гладки, равни и приятни на вид. Небесното блаженство е закрито от нас с непроницаемата завеса на смъртта, а наслаждението и благата на света са постоянно пред очите ни. Праведниците по-често прекарват живота си в лишения, скърби и сълзи, а грешниците се наслаждават и блаженстват. Кое сърце не би се поколебало при такава съблазън! Колко мъжество е потребно, за да устои човек против тези вражески козни! Каква сила на вярата е нужна, за да може човек, презирайки видимото, с цялата сила на духа да се устреми към невидимото!

И ето, милосърдният Господ за укрепление против нашата немощ и за оживяване на нашата вяра в бъдещия живот, чрез нетлението на мощите на Своите угодници благоволява да ни яви видимо и осезаемо доказателство за онези награди, които очакват след смъртта всички, които вършат Неговата воля. Сега ние вече не само вярваме, а и виждаме, че не е една и съща кончината на праведника и грешника, че упованието на праведните в безсмъртието не е напразно, а пътищата на грешниците водят право към дъното на ада. Стоейки при гроба на праведника, няма как да се поколебаеш при избора между пътя на добродетелта и спасението и пътя на порока и гибелта. И неразумният ще каже, че по-добре да блаженстваш вечно, отколкото да вкусваш временната сладост на греха.

Ето колко много милост, каква любов и снизхождение ни явява Господ, прославяйки в Своята Църква благоугодилите Му праведници с нетлението на техните свети мощи.

Протоиерей Григорий Дьяченко, Полный годичный круг кратких поучений, составленных на каждый день года.

Превод: прот. Божидар Главев

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!